Córdoba en Salta - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Marc - WaarBenJij.nu Córdoba en Salta - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Marc - WaarBenJij.nu

Córdoba en Salta

Door: marcinzuidamerika

Blijf op de hoogte en volg Marc

20 Mei 2011 | Argentinië, Córdoba

Inmiddels hebben we Buenos Aires na 4 weken weer verlaten. Mooie stad, leuke tijd gehad. Maar na 4 weken spaanse school en het gevoel dat ik zo ongeveer alles wat er te doen en te zien is in deze stad, wel had gedaan (maar denken de locals vast anders over), was het hoog tijd voor verandering. Na ‘echte’ hollandse kaas met wijn (beiden uit Argentinië) als afscheidskado te hebben gegeven aan het gastgezin, ben ik vorige week zaterdag vertrokken naar Cordoba gevlogen, een stad en gelijknamige provincie in het midden van Argentinië.
De stad zelf viel nogal tegen. Weliswaar de 2e stad van het land maar verder niets vergeleken met Bs-As. Maar wat wil je ook na 4 weken, dan valt misschien alles wel een beetje tegen. Gelukkig had ik voor een paar dagen een auto gehuurd om de binnenlanden van de provincie Cordoba te verkennen. Ben langs/door heel veel kleine plaatsjes gereden met soms grappige verrassingen. Een aantal dorpjes heeft een heus UFO-‘museum’ omdat er meerdere malen zgn OVNI’s zouden zijn waargenomen. Helaas niet toen ik er was. Maar misschien was ik zelf wel een beetje een buitenaards wezen. Er komen hier duidelijk minder toeristen en dus word je op straat nog wel eens aan/nagekeken. Ook grappig was het stadje Alta Gracia (ongeveer 25 km onder Cordoba) waar ik behalve een Jezuïeten-complex ook het Che Guevara museum heb bezocht. De van geboorte Argentijn Ernestito had in zijn vroege jeugd last van bronchitis en astma en op doktersverzoek verhuisde het gezin naar Alta Gracia vanwege de gezondere lucht aldaar. Tot welke activiteiten die gezonde lucht kan leiden, is inmiddels duidelijk geworden. In het huis dat de familie bewoonde is tegenwoordig het ‘Museo del Che’ ingericht met allerhande relikwiëen herinnerend aan de vrijheidsstrijder.
Na Cordoba ben ik met de nachtbus (met zeer goede bedden, bijna 180 graden gestrekt) naar Salta in het noorden van Argentinië gereisd. Heel leuk stadje, deed me erg aan Cuzco in Peru denken: kleinschalig van opzet (het centrale plein is waar alles gebeurt), met behoorlijk veel toeristen, en veel moois in de omgeving te zien.
Zo ben ik gisteren met de befaamde Tren a las nubes (trein naar de wolken) gereisd, de hoogste spoorlijn ter wereld. De tren a las nubes is een treintocht vanuit Salta (1.200m hoogte) naar een hoogte van 4.200m en weer terug naar Salta van in totaal ca 430km. Onderweg passeer je de meeste fantastische landschappen en stopt de trein in het hoogst gelegen dorp van Argentinië (San Carlos de los Cobres op bijna 3.800m) en de uitzichten vanuit de trein zijn dan ook zeer indrukwekkend (zie bijgaande foto’s). Niet te vergelijken met een retourtje Alkmaar met de stoptrein. Vroeger was dit de ‘normale’ spoorlijn richting Chili en passeerde bergdorpjes en mijnen. Tegenwoordig is het een toeristen-boemeltje dat 3x per week het traject aflegt. Toegegeven, het is wel een hele zit (trein gaat ca 35 km/u) maar absoluut de moeite waard. In de trein bevindt zich gelukkig ook een restauratie/bar-wagon dus afleiding genoeg . Verder is de trein uitgerust met een medische wagon, voorzien van een heuse dokter met 2 fte verplegend personeel en er rijdt (bijna niet te geloven) gedurende het hele traject een ambulance mee op de weg die grotendeels parallel aan de spoorlijn loopt. Dit alles vanwege de kans op hoogte-ziekte. En met 200 personen aan boord helaas bittere noodzaak (zo bleek vandaag toen een van de passagiers in de coupé waarin ik zit, flauwviel vanwege hoogteziekte). In de trein werden coca-bladeren uitgedeeld die al enigszins voor verlichting moesten zorgen. Grappig feitje overigens is dat de productie van coca in heel Argentinië is verboden (vanwege risico op cocaïne-fabricage) maar het vervolgens wel uit alle omringende landen wordt geïmporteerd om de bevolking van cocabladeren en dito thee te voorzien.
Vandaag heb ik een mooie excursie in de omgeving van Salta gemaakt en daarbij o.a. het Parque Nacional de los Cardones (cactussen) en het plaatsje Cachi bezocht. Morgen vliegen we door naar de laatste stop in Argentinië: Mendoza, de wijnstad/streek van Argentinië.

De gebeurtenissen in Nederland gaan enigszins aan me voorbij maar ik begrijp dat Ajax na vele jaren weer eens de kampioenstitel heeft gewonnen, en dat er morgen een extra sinterklaasjournaal plaatsvindt. Ik geloof dat ik het hier nog wel even uithoud.

Chau,

Marc

Link naar de foto’s:

• 21 Mei 2011 - 07:42

Iris:

Ben wel erg benieuwd hoe ze daar nu over je Spaans denken. Droom je al in het Spaans? Wat een enorme vlaktes daar zo tijdens je treinreis, wauw! Goeie reis naar je volgende bestemming.

Lieve groet,
    Iris

• 21 Mei 2011 - 16:06

Hans:

Leuk weer van je te horen en bijbehorende foto's te zien. Zeker gave treinreis richting de maan. Zelf geen hoogtevrees gehad? Hoe is je Spaans nu dan? Als tweede taal ondertussen. Ik mis in je verhalen het nachtleven. Is dat wat? Doe je dat?

Hier in holanda gaat het verder goed. Deze jongen heeft nu 3 weken vrij en gaat op wereldreis naar Terschelling met zijn gezin. Vandaag heb ik getennist, kockengen-uit altijd lastig, en 2 keer gewonnen. Tja kan ook niet anders als je hetzelfde racket hebt als Djokovic.

Houd je haaks en geniet.

Groet
    Hans

• 28 Mei 2011 - 09:57

Bart:

Maestro,
    Mooi verslag weer van de wondere latijnse wereld, en fantastische foto's ! Typemachines, UFO's cactussen, Maxima: je oog voor het afwijkende blijft duidelijk aanwezig :) . De tren a las nubes zet ik op mijn lijstje, ziet er fantastisch uit ! Over je theoriën mbt. de aanleiding voor Che's wereldbeeld moeten we het nog es ff hebben, ouwe communist :)
    Geniet van de vino in Mendoza, en veel plezier in de volgende etappe: Chili.
    Hou je haaks (ten tu gancho ?:),
    Bart